- MENU BIP
- WYBORY
- Wybory Prezydenta RP - 2020 r.
Instrukcja wpisania do Rejestru Wyborców
Chcesz głosować w miejscu swojego stałego zamieszkania, a nie masz w nim meldunku ?
Złóż w urzędzie gminy (miasta) właściwym dla swojego miejsca zamieszkania wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
Do rejestru wyborców wpisany zostajesz na stałe !
Co musisz zrobić?
-
Wypełnij wniosek o wpisanie do rejestru wyborców oraz pisemną deklarację zawierającą informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców.
-
Dołącz kserokopię ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
-
Do wniosku możesz dodać załącznik, który potwierdza miejsce twojego stałego zamieszkania. Ułatwi to urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku. Takim dokumentem jest na przykład: umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkasz, rachunek za prąd, na którym są twoje dane, umowa o pracę, karta mieszkańca. Możesz także skontaktować z urzędem i zapytać, jaki dokument dołączyć do wniosku.
-
Czekaj na odpowiedź z urzędu. Samo wysłanie wniosku nie oznacza wpisania do rejestru wyborców.
Uwaga! Wysłanie wniosku nie oznacza automatycznego wpisania do rejestru wyborców. Wniosek trafi do urzędnika, który go rozpatrzy. Zrobi to w godzinach pracy urzędu. Urzędnik ma obowiązek zweryfikować, czy mieszkasz tam gdzie deklarujesz. Weź pod uwagę te terminy, wysyłając wniosek – urząd ma na jego rozpatrzenie 5 dni.
Pamiętaj, że decyzja urzędnika może być odmowna. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Od postanowienia sądu nie możesz się odwołać.